ناشر : سازمان چاپ و انتشارات
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى – تهران
|
چاپ دوم، 1386 شمسى
|
نوع جلد : شومیز
|
قطع : رقعی
|
تعداد صفحه 316
|
نوع چاپ : چاپی
|
زبان : فارسی
|
وزن : 335 گرم
|
شابک : 964-422-430-2
|
در این اثر،مؤلف اندیشمند ضمن بیان
مقدمهای درباره معرفت و صفات حضرت حق،به بحث از اسماء و صفات حق تبارک و تعالی
پرداخته، اختلاف نظرهایی را که در باب اسم و مسمی مطرح میشود نیز مورد بحث و
بررسی قرار داده است.
دکتر دینانی معتقد است: در زمینه
توحید و خدا شناسی، مسألهای مهمتر از اسماء و صفات نیست. اساسا شناخت و راه
انسان در توحید از طریق اسماء و صفات حق تعالی است. بنابراین به همان اندازه که
مسأله مبداء اهمیت دارد، مسأله اسماء و صفات هم اهمیت دارد. او در فصل دیگر کتاب، خواننده
را با آراء سهروردی، خواجه نصیر الدین طوسی، صدر المتألهین، حاج ملا هادی
سبزواری، ملا عبد الله زنوزی و نیز آراء ویژه قاضی سعید قمی آگاه میسازد. وی در
همین فصل، در زمینه رابطه اسم و مسمی و اینکه اسم اعظم چیست، سؤالاتی را مطرح
نموده و سخنان برخی از حکماء و متکلمان و بعضی از ارباب سلوک را در باب اسماء و
صفات الهی مورد توجه قرار داده است. و به بررسی و نقد و تحلیل آن ها پرداخته است. اومعتقد است: اسماء و صفات حق ، بعد از ظهور
مقام اطلاق ظاهر می شود و همین مقام است که اهل معرفت از آن به مشیت و مقام
واحدیت تعبیر کرده اند. در این مقام کثرت آشکار می گردد، چرا که حق تبارک و
تعالی به اسماء و صفات خود ظاهر می شود. این صفات و اسماء حق تعالی عین ذات او و
ازلی و ابدی است.
مظهر صفات و اسماء حق در عالم وجود، انسان است و در میان انسان ها ، پیامبران (ع)
بهترین مظاهر آن صفات و اسماءاند. و در میان همه پیامبران ، پیامبر اکرم ص مظهر
تام و کامل اسماء و صفات حق تعالی است.
|
|
|
فهرست
کتاب :
· مقدمه
· اسماء و صفات حق
· نصیب مقربان از معرفت اسماء
· صدر المتالهین
· برهان بدیع سبزواری
· بیان بدیع برخی از اهل تحقیق
· اسم، آیینه، آیت
· عقل قدسی آیینه قدم است
· کمال معرفت، معرفت کمال است
· موضع خاص قضای سعید قمی در باب
اسماء و صفات حق
· در نظر قاضی سعید، علم حق نه حصولی
است ، نه حضوری
· صفات فعل در نظر قاضی سعید
· قاضی سعید، ابن سینا. افلوطین
· ابداء یا ابتداء
· امهات اسماء
· ذات و صفت
· اسماء حسنای الهی و اقتضای ظهور
· سهروردی و انکار صفات حقیقیه حق
تبارک و تعالی
· الحاقیه ای بر چاپ دوم
|