نشست نسبت عرفان و تصوف با حضور استاد صدوقی سها

انجمن علمی عرفان اسلامی ایران نشست علمی نسبت عرفان و تصوف باحضور استاد منوچهر صدوقی سها و حجت الاسلام و المسلمین دکتر الهی منش را روز دوشنبه 27 بهمن برگزار نمود.
 آقای دکتر الهی منش در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حضار فرمودند:
در باب عرفان خصوصا عرفان اسلامی هدف آفرینش همین است و در قرآن کریم آمده است " و ما خلقت الجن و الانس الّا لیعبدون" و روایات این لیعبدون را لیعرفون تفسیر کرده اند و شایسته است انسان تمام توجهش را در این مسیله متمرکز کند.
ایشان در ادامه افزودند کل پیام قرآن چهار مبحث است: عبودیت، طهارت یا تقوا، معرفت یا نورانیت یا عقلانیت و چهارم هدایت. و این چهار مقوله ب یکدیگر ارتباط طولی دارند به نحوی که عبودیت زمینه ساز تقوا و طهارت است و طهارت مقدمه معرفت و نورانیت و عقلانیت و این معرفت منجر به راه یافتن به هدایت می شود.صراط مستقیم در واقع همان حصول الی الله است.و مراتب دارد و باطن در باطن است.
"و من یومن بالله یهدی قلبه". قدم برداشتن به سوی خدا وظیفه ماست و هدایت را خداوند خودش عطا می کند. اگر ما آمادگی پیدا کنیم خدا خودش مقدمات هدایت را فراهم می کند.





سپس جناب استاد صدوقی سها در سخنانی فرمودند: ما در نسبت عران و تصوف مطلقا بحث ارزشی نمی کنیم که اگر این ها جدای از همند یکی خوب است و یکی بد است. روش بحث ما نیز پدیدارشناسی است. ما همواره براساس تلقیات خودمان قضاوت می کنیم. انسان اگر بتواند خودش را از موضوع بحث خالی کند و به موضوع بحث اجازه دهد، مدرک خودش خودش را نشان می دهد.
ایشان در ادامه سخنان خود به نقاط افتراق تصوف و عرفان پرداختند.