نشست اصحاب حکمت و فلسفه با هیئت مدیره انجمن علمی عرفان اسلامی ایران برگزار شد.

روز دوشنبه دهم دی ماه نشست اصحاب حکمت و فلسفه با هیئت مدیره انجمن علمی عرفان اسلامی ایران با حضور آقایان دکتر قاسم کاکایی، رئیس انجمن، دکتر غلامرضا اعوانی، دکتر محسن جوادی، دکتر نجفقلی حبیبی، دکتر احمد مسجد جامعی، دکتر منصوری لاریجانی، آقای محمد هادی  نائیجی ، دکتر رضا الهی منش، آقای مجتبی ترابی، حجت الاسلام هاشمی و خانم ها دکتر طباطبایی، دکتر دبیران، دکتر احراری و  افشار برگزار شد.

در این نشست خانم دکتر طباطبایی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد چندین ساله انجمن گفتند: یقین داریم با ریاست آقای دکتر کاکایی فعالیتهای انجمن بهتر و پویاتر و زنده تر خواهد بود.

ایشان همچنین به طرح معنویت برای همه اشاره نموده و کارهای انجام شده از مراحل جنینی تا بزرگسالی را برشمردند.

ایشان از کتاب آموزشی سفر به خوبیها یاد کردند که به نهادینه کردن فضایل اخلاقی به دانش آموزان کلاس اول و دوم می پردازد و تاکنون به حدود 2000 کودک آموزش داده شده است؛ و ابراز امیدواری کردند که معنویت برای همه پس از تولید محتوا بعنوان یک رشته دانشگاهی پیشنهاد شود که به پرورش مربیان معنویت بپردازد و از طرحهای نیمه تمام مانند تجهیز کتابخانه تخصصی آنلاین، ساخت فیلمهای عرفانی، دائره المعارف عرفای شیعه نام بردند.

آقای نائیجی در این رابطه گفتند: عدم پذیرش رویکرد عرفانی بخشی از آن برمی گردد به عدم انس با دایره واژگانی عرفان. طرح معنویت  غیر از جنبه های تربیتی که کارکرد دارد، چشم انداز نهایی اش اینست که دایره لغاتی در زبان فارسی بوجود بیاورد که این انس از سنین پایین ایجاد شود.

همچنین آقای دکتر الهی منش توجه به معارف عمیق قرآن و روایات اهل بیت را موجب معرفی صحیح عرفان به جامعه دانستند.

آقای دکتر اعوانی در رابطه با اهمیت جایگاه انجمن عرفان اسلامی گفتند: اصل اساسی دین همان ولایت است. تفاوت عرفان با سایر جریانات فکری همان تأکید بر ولایت است. ابن عربی در اول فتوحات می گوید، حضرت هود خودش را در یک قوم کافری یافت و خواست که خودش را اقرار کند اما شاهدی نیافت گفت "اشهد ا... انی بری مما تشرکون، خدایا ببین که اینها همه مشرکند و من برائت می جویم". بنابراین وظیفه هر مسلمانی است که عقاید خودش را شهادت بدهد اما شهادت خاصه برمی گردد به عید غدیر خم که شهادت می دهد که حضرت رسول در بازگشت از سفر حج چنین کرد و چنان کرد و مطالبی گفت و فرمود که حاضر به غایب برساند.

الان ولایت علی ابن ابیطالب چاره ساز است و فقه. مسئله خلافت و ولایت الهی اصل مشترک بین تصوف و شیعه است.  تمام عرفا اصلا راه سلوک را ولایت می دانند و همگی علی ابن ابیطالب را مظهر ولایت می دانستند.

ایشان همچنین اسیب دیگری را که متوجه عرفان است مشخص نبودن وضعیت تدریس این رشته در دانشگاه دانستند.

آقای دکتر کاکایی پس از سخنان دکتر حبیبی که برخی از مشکلات رشته عرفان را برشمردند افزودند: ما در شیراز با همراهی امام جمعه محترم شیراز در پی احیای حافظ با صبغه قرآنی هستیم و آن زیبایی هنری که حافظ به خرج داده در حالی که هر بیت آن یک آیه قرآن است می‌تواند زبان ترویج دین در دنیای امروز باشد. باید همین گونه به تبلیغ معارف اهل بیت علیهم السلام با زبان خاص عرفان و هنر بپردازیم؛ و مشعل عرفان و معنویت حضرت امام(ره) جدای از سیاست و فقه و فلسفه ایشان باید حفظ شود و روشن بماند. وظیفه انجمن عرفان جز این نیست،

دکتر محسن جوادی در سخنان خود به مشکلات و هزینه های تهیه دائره المعارف اشاره فرموده و تمرکز بیشتر بر روی مضامین عرفانی را نسبت به تمرکز بر عرفا در اولویت دانستند و شاخص نمودن چهره هایی که علاوه بر عرفان عالم بزرگی نیز بوده اند وظیفه انجمن عرفان برشمردند تا جامعه بداند عرفان فقط گوشه گیری و عزلت نیست.

دکتر منصوری لاریجانی سخنران دیگر نشست بودند که بر آوردن ولایت به صحنه اجتماع تاکید نموده و افزودند امام علاوه بر اینکه هم فقیه بودند هم فیلسوف اما راهبرد امام برای پیروزی انقلاب و دفاع مقدس عرفان امام (ره) بود و ما باید این عرفان را بشناسیم و شاخصه های این عرفان را به صحنه بیاوریم و در ظل امام می توانیم از همه عرفا یاد کنیم و بهترین بستر برای طرح عرفان شیعی اندیشه امام است و با کمک آن می شود عرفان را از انزوا به اجتماع آورد. انجمن عرفان باید در این زمینه بکوشد.

آقای دکتر اعوانی در پایان افزودند: عرفان یک شعور الهی است. عرفان بدون شعور الهی عرفان نیست، ولی‌‌ّ عارف بالله است و باید بتوانیم آگاهی الهی را بوجود بیاوریم و نباید طوری اغراق کنیم که نتیجه عکس بدهد.

ایشان درادامه گفتند: باطن همه ادیان ولایت الهی است، اگر ولایت را از ادیان بگیریم ظواهر می ماند و این موضوع در ادیان دیگر اتفاق افتاده است و دینی که ولی نداشته باشد ساختگی است. بنابراین قرآن انسان را دعوت می کند به همه انبیا و جهان شمول بودن اسلام، امروز ولایت مورد نیاز است و اسلام می تواند احیاکننده ولایت ادیان دیگر هم باشد. پس انجمن عرفان رسالت اصلی‌اش در جامعه ترویج همین اصل است.

اندکی صبر نمایید...