روز سه شنبه 16 دی ماه خانم دکتر طباطبایی در جلسه ای که در
دفتر انجمن بر پا گردید تولد پیامبر خاتم
(ص) و امام صادق (ع) را تبریک گفته و
درباره هفته وحدت چنین گفتند:
تولد پیامبر خاتم (ص) رحمه للعالمین را خدمت همه شما بزرگواران
تبریک عرض میکنم و مفتخریم که پیرو چنین پیامبر عظیم الشأنی هستیم. پیامبری که
جایگاه و منزلتشان "دنی فتدلی و قاب
قوسین او ادنی" است ، پیامبری که
حبیب ومحبوب الله تعالی
است اگر حضرت موسی کلیم الله است و
حضرت عیسی روح الله پیامبر خاتم حبیب الله
است الله اسم جامع مستجمع جمیع صفات است پیامبری که خدایش می فرماید اگر تو نبودی اصلا
آفرینشی تحقق پیدا نمی کرد و پیامبری که قبل از پیدایش آدم ابوالبشر(ع) نبی بوده
است "کنت نبیا و آدم بین
الماء و الطین ". پیامبری که مدینه علم است "انا مدینه العلم و علی
بابها" هر علم و آگاهی و دانشی به انسان
می رسد از مشکوه چنین پیامبری است از
اینروست که امت او بودن افتخار دارد.
هرکسی بخواهد از این علم بهرهمند شود باید از باب علی (ع) وارد شودغیر از این راه
با خطرها و افات بیشماری مواجه می شود همیشه نبوت با ولایت همراه است. نبی انسان را از
عالم حقایق آگاه می کند. از آن حقایقی که عقل به تنهایی نمی تواند درک کند و امام معصوم
انسان طالب کمال را به سر منزل مقصود می
رساند به تعبیر امام خمینی " ائمه راهبرند بسوی مقصود نه راهنما فقط "ما
میتوانیم ، پشت سر امام حرکت کنیم و به آن مقصدی که نبی برای ما ترسیم کرده
برسیم. نبی رو به مردم است و بر فراز منبر مردم را آگاه می کند و انباء می دهد و
امام درجلوی مردم در محراب می ایستد
و مردم درپشت سربه او اقتدا می کنند تا به مقصدی که نبی
ترسیم کرده برسند.
ودراین
ایام خجسته هم تولد پیامبر(ص) را
مغتنم می شماریم و هم تولد امام صادق (ع) را
وامام خمینی این هفته را هفته وحدت نامیدند واز آغاز انقلاب همیشه بر وحدت بویژه بر وحدت مسلمان و شیعه تاکید داشتند در حالیکه همواره در مباحث عقیدتی ازجانبداران بحث ولایتند ایا توصیه به وحدت عدول از مباحث عقیدتی است ؟ آیا صرفا یک مصلحت
است ؟ این سخن امام هوشمندی امام و درایت
ایشان بود که ایران و انقلاب را از تمام
خطرات حفظ کرد، دشمنان اسلام و انقلاب همواره بر طبل جدایی و تفرقه میان شیعه و سنی می نواختند و صدای آن در ایران هم خیلی شدید شنیده می شد اما امام با هوشیاری آنچنان صدای آنان را خاموش
کردند که نه تنها اینان به ستیز بر
نیامدند بلکه آنگونه مدیریت کردند که
برادران شیعه و سنی در کنار هم جنگیدند و از خاک و مرز ایران دفاع کردند.اگر این
هوشمندی نبود ما نیز همچون سوریه و عراق و
.. دچار چنین مشکلات وحشتناک می شدیم این تفکرامام ، توصیه امام وقتی جامه عمل
پوشید و وحدت و انسجام میان مردم برقرار
شد توانست حربه دشمن را نا موفق کند.
بیشترین
نزاعی که دشمنان ایجاد می کنند بین شیعه و سنی است در حالیکه بیشترین توافق میان
این دو گروه است ما با اهل تسنن خیلی
اشتراکات داریم. خدای واحد، پیامبرواحد ، قرآن و کتاب واحد ،در خیلی از احکام شرعی،
مشترک هستیم . و در بحث قبول و اعتقاد به عظمت امیر المومنین (ع) نیزبا اکثرآنها مشترکیم
بطور مثال عطار عارف و شاعر گرانمایه
فارسی در وصف امیرالمومنین (ع) چنین می گوید :
خواجه حق، پیشوای راستین
کوه حلم و باب علم و قطب دین
ساقی کوثر امام رهنمای
ابن عم مصطفی شیر خدای
در بیان رهنمونی آمده صاحب
اسرار صلونی آمد
(صلونی قبل ان تفقدونی )
مقتدا بی شک به استحقاق اوست مفتی
مطلق علی الطلاق اوست
و یا دیگر بزرگان اهل تسنن امام علی را به نیکویی و اخلاص و صداقت و شجاعت
و همراهی با پیامبر می ستایند پس چراباید
میان کسانی که این همه مشترکات با هم دارند دشمنی و ستیزه باشد .جز این است که
حربه دشمن است تا بتواند به اهداف نامبارک خود دست یابد . دائم تفرقه انداختند و
سود بردند. آیا آن کسانی که سود می برند دشمن امیرالمومنین اند یا دوست امیرالمومنین؟ سودش را کسی می برد که
اصلا به امیرالمومنین (ع)اعتقادی ندارد.
پس منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی
نه آنست که شیعه ها سنی شوند ونه آنست که سنی ها شیعه. ونه آنست که هر دو از
اعتقاداتشان دست بردارند بلکه ، امام می
گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت کنیم.
مشترکاتی که اساسی است ببینیم یک ششم
جمعیت دنیا مسلمان اند آیا قدرت ما یک ششم قدرت حاکم بر جهان هست ؟با ایجاد
تفرقه وتضعیف مسلمانان به راحتی بر کشورهای مسلمان حکومت می کنند در درون کشور مسلمان کشور تشکیل می دهند و آنان را از سرزمین شان
بیرون می رانند وبا بی شرمی تمام صاحبان اصلی را مجرم وخطاکار معرفی می کنند و اجازه و مجال هیچگونه مخالفتی به حاکمان کشورهای اسلامی که به انتخاب و پشتوانه خود بر گزیده اند داده
نمی شود توسط این گونه حاکمان هم از ذخائر مادی و هم معنوی مسلمانان استفاده می
کنند وهم ملت ها و جوانان آزاد اندیش را
نسبت به اسلام راستین بد بین می نمایند بهترین شاهد مثال آنست که بهترین ذخائر مسلمانان
در موزه ها ودر کشور هایی وجود دارد که به مسلمانان تعلق ندارد . امام می گویند بیاییم دشمن مشترک را بشناسیم ، حربه های اورا
بشناسیم ، گرد مشترکات خود جمع شویم ، ید واحدی شویم و نگذاریم
دشمنان دین و ملت ما بر ما سلطه پیدا کنند
ما مسلمانیم و شرافت انسانی ،
اسلامی خودرا باید حفظ کنیم همانطور که در
انقلاب اسلامی و همچنین در دفاع مقدس با
اتحاد و وحدت میان همه اقوام ایرانی و اقلیت های مذهبی و اهل تسنن و تشیع توانستیم
ایران اسلامی را از جنگ نابرابر و خشم و کینه دشمنان قسم خورده نجات دهیم وشاهد همدلی و یکرنگی و صفا و
صمیمیت افراد بودیم . بنابراین لازم است وحدتی
را که امام مطرح کردند بفهمیم واز آن دفاع
کنیم و بدانیم که رمز پیروزی و بقای ما درهمین وحدت است در غیر این صورت گرفتار گروهکهای متعصب تکفیری و داعشی خواهیم شد.ان شاء الله خدا
کمکمان کندکه در این ایام به وظیفه مان آگاه باشیم و ندانسته با فکر دفاع
از ولایت به ضرر ولایت قدم برنداریم. هر قدمی که ما در اتحاد مسلمین بر داریم همان
خواسته خدا و خواسته پیغمبر است.
همینطور حجتالاسلام
و المسلمین دکتر الهی منش عضو هیئت مدیره انجمن علمی عرفان اسلامی ایران در آغاز
بیانات خود بمناسبت این روز بزرگ فرمودند:
پیشاپیش ولادت با
سعادت نبی رحمت، حضرت ختمی مرتبت محمد بن عبدالله و حضرت امام صادق علیه السلام را
خدمت شما عزیزان تبریک عرض می کنم و همچنین فرا رسیدن ایام دهه وحدت که در واقع از
ابتکارات حضرت امام (ره) است که بر اساس دو تاریخ که برای ولادت حضرت رسول است، 12
ربیع الاول که برادران اهل سنت به آن قائلند و نیز عده قلیلی از اهل تشیع، اما
اکثر اهل تشیع ولادت را 17 ربیع می دانند و فاصله 12 و 17 باعث شد که معمار انقلاب
با آن فکر بلند این فتنه را بعنوان هفته وحدت اعلام کند. در واقع آن حضرت با ولادتش
رحمت و برکت را بر آفرینش نازل کرده است.
در روایات اینگونه آمده است که شیطان تا قبل از ولادت حضرت عیسی (ع) به هفت آسمان
رفت و آمد داشت، با ولادت آن حضرت شیطان از 4 آسمان ممنوع شد. اما وقتی که حضرت
رسول (ص) به دنیا آمد شیطان از تمام آسمانها ممنوع گردید. مرحوم علامه طباطبایی
در «رسائل توحیدیه» که یک رسالهاش رساله افعال است گویا در آخر آن رساله این حدیث
شریف را آوردهاند و در شرح فرموده اند: شرایع قبل ازحضرت عیسی عموماً شریعت بسیط
بوده است. اعتقادات خیلی بصورت کلی و اجمالی مطرح بوده است و احکام فقهی هم خیلی
جزیی بوده است، چون انسانها از نظر ذهنی آمادگی آنچنانی نداشتهاند. اما زمان حضرت
عیسی این زمینه فراهم شده است که بخشی از حقایق نازل شود و با نزول حقایق، مراتبی
از زمینه نفوذ شیطان برطرف شد. اما آن خیر و برکتی که با ولادت حضرت رسول برای
بشریت و کلی هستی حاصل شده است و آن مجموعه حقایق از معارف از اخلاقیات ،آداب و سنن
که بر نبی اکرم نازل شده است، بر هیچکدام از انبیا نازل نشده است. در واقع شیطان
دستمایه اش جهل بشر است. وقتیکه حقایق نازل شود و بشر معرفت پیدا کرد این معرفت
جلوی نفوذ شیطان را می گیرد. رسول گرامی اسلام (ص) همه حقایقی را که بشر به آن
نیاز دارد در سه بعد اعتقادات ، اخلاق ، آداب و سنن بهمراه آورده و هم خودش در
زندگی عملی خودش این را به منصه ظهور گذاشته است. اگر ما از وحدت با سایر مسلمانها
سخن می گوییم این تمام هدف نیست، این بخشی از ظرفیت دین اسلام است. اسلام خودش این
ظرفیت را دارد و می خواهد در سایه این معارفی که نازل کرده است همه ما را تربیت
کند، ظرفیت ما را بالا ببرد. بگونه ای که با همه اصحاب ادیان وحدت داشته باشیم.
اسلام می خواهد فکر ما را توسعه دهد و معرفت مارا بالا ببرد، معرفت به انسان قدرت
تحمل می دهد. چون اگر ما بخواهیم با کسی وحدت پیدا کنیم باید نسبت به او یک تحمل و
تلورانسی داشته باشیم. چگونه ما می توانیم با دیگران پیوند بخوریم؟ چگونه ما می
توانیم با دیگران زندگی مسالمت آمیز داشته باشیم؟ اگر ظرفیت وجودی توسعه پیدا کند
با همه زندگی میکنیم. اسلام آمده است این را به ما بگوید که انسانها قبل از
اینکه بر اساس اعتقادات، رنگ و نژاد تمایز
پیدا کنند اینها بنده خدا هستند. اینها جلوه های خداوندند. خصوصا اگر دین را با
خوانش و نگاه عرفانی توجه کنیم، این ملموستر میشود. از نگاه عرفان کل هستی
تجلیات خداوند و انسان بعنوان عصاره هستی عالیترین جلوه خداوندی است. و این انسان
که مورد بحث است فارغ از رنگ و نژاد و دین و تمام ویژگی های مورد نظر است. اگر ما
این را توجه کنیم که همه کسانی که روی کره زمینی زندگی میکنند اینها جلوههای
خداونداند و همه آنها این استعداد و ظرفیت را دارند که متخلق به همه اسماء الهی بشوند
اما زمان، مکان و شرایط به ایشان اجازه نداده، نسبت به آنها با نگاه دیگری مینگریم
هیچ انسانی از حقیقت متنفر نیست، همه دوستدار حقیقت و کمالند. پس اگر کسانی الان
هستند که آن حقایقی را که ما برایش ارزش قائلیم، آن اخلاقیاتی آداب وستتی که ما
برایش ارزش قائلیم اینها را پایبند نیستند در واقع شریط برایشان فراهم نشده است، به
عبارت دیگر اینها مستضعف فکریاند. باید نسبت به مستضعف ترحم کرد. اِرحم ترحم. اگر
ما به مخلوقات خداوند ترحم کنیم خداوند به ما رحمتش را نازل می کند. اکثر جمعیت
کره زمین امروز گرفتار استضعاف فکریند. حتی برای بسیاری از دانشمندان کثرت جمعیت دینداران
قید و بند درست کرده است. 3 میلیارد جمعیت مسیحیان، به علمای مسیحی بصورت طبیعی
این اجازه را نمیدهد که در ذهن خودشان بخواهند راهی، منسکی غیر از مسیحیت را به
عنوان طریق الی الله به حساب بیاورند . بودایی ها هم حدود 2 میلیون نفرجمعیت دارند
همینطور. در دایره اسلام اکثر جمعیت اهل سنتند و شیعه نسبتش کم است. کثرت جمعیت به
اینها اجازه نمی دهد مرام و مسلکی غیر از آنچه که خودشان اعتقاد دارند را حق
بپندارند. از این رو حتی دانشمندان گرفتار این چنین قید و بندهایی شده اند. کمتر
ذهنشان اجازه پیدا می کند فارغ از این تقیدات زمان، مکان و کثرت جمعیت بنشینند و
بخواهند حقیقت را پیدا کنند. پس اگر دیگران اعتقاد ما را ندارند اینها مستضعف
فکریند. اما همه شان دوستدار حقیقتند، همه دوستدار کمالنند، همه انسانند و همه
ظرفیت وجودی خداگونه شدن را دارند. پس با این نگاه اگربه همه انسانها نگاه کنم
انسان آماده میشود تا با اینها همنشینی کند. همانطور که ما الان با بچههای
خودمان کوچکی می کنیم تا بتوانیم اهداف و ارزشهای خودمان را به بچه منتقل کنیم.
این قاعده کلی است. با کل بشر باید
این چنین کرد تا آماه بشود، باید با او همراهی
کنیم. اگر از اول انتظار داشته باشیم آنچه را که به آن معتقدیم آنچه را که ارزش می
پنداریم او هم این را اعتقاد داشته باشد، توقع زیادی است. از این رو اگر ما خودمان
را دارای مرام و این حقوق می دانیم پس از ما بیش از همه انتظار است آماده بشویم
برای اینکه این فکر اسلامی و الهی را در کل جامعه بشری گسترش بدهیم. خدا رحمت کند
مرحوم امام را و کسانی که این هدف بلند را در ذهن داشتند و برایش همت گذاشتند و
حتی جان خودشان را در این راه به عنوان ضمانت اجرایی وسط
گذاشتند. و باید با صمیم دل طول عمر مقام معظم رهبری را از خداوند درخواست کنیم که
این راه امام را به بهترین وجه ادامه میدهند.
در پایان نیز مداح اهل بیت سید مهدی نریمانی به ذکر
مناقب پیامبر گرامی اسلام پرداختند.