ششمین همایش بین المللی شمس و مولانا

با هدف حفظ و تقویت میراث فرهنگی و تبیین جایگاه شمس تبریزی در عرفان و تفکر اسلامی ـ ایرانی ، طبق روال همه ساله، در روزهای 7 و 8 مهر، روزهای تولد شمس تبریزی و مولوی است (و در تقویم کشوری به عنوان روز بزرگداشت این دو بزرگوار ثبت شده است)، امسال نیز  "ششمین  همایش بین المللی شمس تبریزی و مولانا" در شهر خوی برگزار خواهد شد. از آنجایی که مقبره شمس تبریزی در شهر خوی قرار دارد، بانی همایش همه ساله،"تولیت آرامگاه شمس تبریزی در خوی" بوده است  در برگزاری ششمین همایش، علاوه بر انجمن علمی عرفان اسلامی ایران، نهادهای دیگری مانند، پژوهشگاه علوم انسانی، کمیسیون ملی یونسکو-ایران، موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،  با حضور گسترده و مفید خود غنای بیشتری به همایش بخشیده ­اند. آقای دکتر حجت الله ایوبی، رئیس کمیسون ملی یونسکو – ایران ؛ "رئیس همایش" و آقای دکتر مهدی معین زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی "دبیر کمیته علمی " همایش هستند. کمیته علمی امسال  33 نفر عضو دارد که  از کشورهای فرانسه، ترکیه، عراق، پاکستان، و علاوه بر اساتید دانشگاه­ های تهران از دانشگاه­ های، شیراز، اصفهان، زنجان، ارومیه، تبریز، خوی، و... حضور دارند.

 

افرادی که از سوی انجمن علمی عرفان اسلامی ایران برای عضویت در کمیته علمی همایش معرفی شده اند از این قرار است:  آقای دکتر قاسم  کاکایی،  خانم دکتر فاطمه طباطبایی، آقای دکتر ایرج شهبازی آقای دکتر مرتضی شجاری و  خانم دکتر منظر سلطانی

 

از موضوع های برجسته تصویب شده امسال در جلسه شورای سیاستگذاری  ( 10 خرداد) و کمیته ملی یونسکو( اول تیر)، جایزه ­ایی  به نام " دکتر محمد علی موحد"  است که به مقالات برگزیده با موضوع " شمس شناسی و مولانا شناسی"  به " شمس و مولوی پژوهان "، هر دو سال یک بار در هنگام برگزاری همایش اعطا خواهد. نکته دوم ؛ اختصاص یک نیم روز از همایش امسال به موضوع " موحد شناسی"، است  بدین شکل که آثار آقای دکتر موحد توسط متخصصان حوزه مربوط بررسی و مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. در صورتی که فرصت بررسی همه آثار در زمان همایش وجود نداشته باشد برنامه در فرصت های مناسب به طور متناوب برگزار خواهد شد. در ضمن؛ اجرای سمفونی شمس و مولانای هنرمند و استاد برجسته ایرانی،" لوریس چکناواریان " با همکاری ترکیه نیز پیش بینی شده است.

تا کنون مقالات رسیده بیش از 46 مقاله است که حدود هشت مقاله از نویسنده های خارجی است و حدود شصت نفر نیز ثبت نام کرده اند. که با توجه به شرایط ویروس کرونا استقبال بسیار خوبی است و قطعا به این تعداد به تدریج اضافه خواهد شد. با توجه به اینکه تولید محتوی در خصوص شمس تبریزی و شمس شناسی، به نسبت، کمتر انجام شده است، به همین سبب رویکرد برگزارکنندگان همایش، تولید محتوی و تالیف مقاله ها  با موضوع " شمس شناسی" است.  

در تاریخ های  14 و 15 مرداد 1399 ، جلسه های کمیته علمی و شورای سیاستگذاری همایش به صورت مجازی از طریق وبینار  واتس آپ  برگزار شد و مقرر شد  با توجه به شرایط ویروس کرونا ، در صورت دریافت اجازه از " ستاد ملی مقابله با کرونا"  افتتاحیه با جمعیت بسیار اندک با تعداد سی الی چهل نفر در سالنی با ظرفیت چهار صد نفر با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی به صورت حضوری برگزار شود و در صورت وجود امکان برگزاری افتتاحیه در فضای باز این شکل نیز مورد  بررسی قرار خواهد گرفت.  پس از افتتاحیه، تمامی سخنرانی­های داخلی و خارجی به شکل مجازی صورت زنده و مستقیم برگزار خواهد شد.

با پیشنهاد انجمن عرفان و آقای دکتر شهرام پازوکی، مقرر شد مقالات برگزیده در دو مجله علمی پژوهشی،  پژوهشنامه عرفان و جاویدان خرد متعلق به موسسه حکمت و فلسفه به چاپ برسد و همچنین پیشنهاد شد مقالات انگلیسی و حتی فارسی پس از ترجمهُ در مجله­ای به نام  Mawlana Rumi Review نقد و بررسی مولانا رومی"  که آقای دکتر فرانکلین لوئیس سردبیر آن است و خانم دکتر لیلی انور نیز عضو هیئت تحریریه آن هستند به چاپ برسد.

 

 زبان همایش انگلیسی، و فارسی است. و در صورت دریافت مقاله به زبان انگلیسی، بدون ترجمه و به زبان اصلی قرائت خواهد شد.

همایش برای ثبت نام در " پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)" و دریافت کد (ISC)اقدامات لازم را انجام داده است.

اندکی صبر نمایید...