نشست بین المللی با حضور پیروان طریقت نقشبندیه از بوسنی و هرزگوین

روز 13 مرداد 1403 انجمن علمی عرفان اسلامی ایران به همراه موسسه فرهنگی آئینه مهرآئین میزبان جمعی از دراویش طریقت نقشبندیه از کشور بوسنی و هرزگویین بودند.

 حجت الاسلام و المسلمین نوری، مدیرعامل موسسه مهرآئین ضمن خیرمقدم به میهمانان ، به رابطه دوستانه ایران و مردم بوسنی اشاره کردند و عنوان نمودند در شرایطی که تمام قدرتهای نظامی دنیا به دشمنی با مردم مسلمان بوسنی و هرزگوین پرداختند جمهوری اسلامی ایران دست از دفاع از مردم شیعه و بیگناه بوسنی برنداشت و هیچ گاه پشت آنان را خالی ننمود.

این نشست بین المللی با معرفی طریقت نقشبندیه آغاز شد 

سلسله نقشبندیه منسوب به خواجه بهاء الدین محمد نقشبند بخارایی (717-791 ه) طریقتی معتدلانه و شریعت محور است. این طریقت در قرن نهم هجری/ پانزدهم میلادی توسط عثمانی ها به بوسنی راه یافت. عینی دده وشمسی دده, از مشایخ پرآوازه این سلسله, در حقیقت اولین نمایندگان طریقت نقشبندیه در بوسنی بودند. رفتارهای شایسته پیروان این طریقت که بیشتر از روشن فکران جامعه بودند, موجب گسترش این سلسله در سطوح مختلف جامعه شد و این طریقت را در شمار پرنفوذترین طریقت های صوفیه در بوسنی در آورد تا آن جا که به «طریقت بومی مردم بوسنی» شهرت یافت. طی قرن های دوازدهم و سیزدهم هجری/ هجدهم و نوزدهم میلادی, شبکه ای از تکیه های نقشبندیه در شهرهای مختلف بوسنی تاسیس شد که بر تمام بوسنی و هرزگوین نفوذ داشت. این طریقه در قرن بیستم میلادی, یعنی در دورانی که حکومت کمونیستی درپی نابودی تصوف و اسلام در منطقه بود, نقش بسیار مهمی در رویارویی با آنان ایفا کرد؛ چندان که می توان ادعا کرد شکست کمونیست ها در این نواحی, حاصل حضور و فعالیت بزرگان طریقت نقشبندیه بوده است.

پس از آن خانم دکتر طباطبایی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست به نقش و اهمیت بالای عرفان در حفظ و گسترش اسلام پرداختند. و تلاشهای مجاهدانه صوفیان و تکایا را برای حفظ اسلام و تشیع در شرایط خفقان سیاسی برشمردند.

در پایان آقای دکتر محمود شیخ عضو هیئت مدیره انجمن عرفان و آقای دکتر مددی عضو هیئت مدیره موسسه مهرآئین، بر لزوم همکاری مشترک تاکیید نمودند.

 

اندکی صبر نمایید...